Cinta Dunia Lupa Akhirat

Oleh : Haryadi Pamungkas.

Sahabatku Muslim yang di rahmati Allah SWT,. Nabi Muhammad SAW bersabda dalam hadis qudsi, Allah berfirman “Wahai anak Adam, luangkanlah waktumu untuk beribadah kepadaKu maka niscaya akan Aku penuhi dadamu dengan kecukupan serta Aku tutup kefakiranmu. Jika engkau tak melakukannya, maka akan kupenuhi kedua tanganmu dengan kesibukan dan tak akan Aku tutup kefakiranmu,”. (HR. Ahmad)

Mencintai dunia secara berlebihan dapat memicu kesengsaraan serta kesibukan yang tiada berujung. Mencintai dunia kerap membuat seseorang menjadi lupa akan kodratnya sebagai seorang hamba. Kesibukan dan rutinitas kadang membuat manusia terlupa untuk mendekatkan diri kepada Allah. Yang teringat hanya membanggakan keluarganya, kecantikan/kegantengannya, harta bendanya, jabatan dan titelnya serta kekuasannya.

Yang di banggakan itu akhirnya menjauhkan dari ibadah dan pengabdiannya kepada Allah Azza wa Jalla. Allah menjadikan mereka jauh dari kecukupan sehingga merasa miskin walau kenyataannya mereka telah terpenuhi segalanya. Terus ingin mencari harta tanpa ingat zakatnya serta lupa infaq shodaqohnya. Mereka tidak merasa puas atas jabatan dan pangkatnya sebelum di pamerkan. Merasa kurang bahagia jika kecantikannya/kemolekannya sebelum di umbar, di obral dan di pamerkan ke publik. Terus merasa tidak cukup, merasa kurang puas dan terus merasa sesak dadanya.

Itulah orang – orang cinta dunia yang telah di penuhi kesibukan sehingga tercabut rasa cukupnya. Semoga kita semua termasuk orang yang sibuk dunia tetapi selalu ingat dengan akhiratnya.

Inspirasi dan Motivasi Pamungkas Center Managemen