Tata Cara Ritual Kepercayaan Terhadap Tuhan YME Mgesti Kasampurnan

 

Dalam melaksanakan Panembah, Kepercayaan terhadap Tuhan YME “Ngesthi Kasampurnan” hampir tidak memerlukan sarana apa-apa. Misalnya kemenyan, bunga-bunga,atau makan-makanan berupa sajen dan lain-lain. sama sekali tidak memerlukan.
Adapun sarana yang diperlukan:
1. niat yang suci untuk melaksanakan Panembah kepada Tuhan YME.
2. Tempat yang bersih, syukur tempat itu tetap atau menentu ( sanggar, balai suci, tempat pemaaran budaya spiritual,dsb).
3. Sebelum melaksanakan Sembahyang harus SESUCI terlebih dahulu, bila waktu memungkinkan sangat utama mandi.
4. Pakaian yang dipakai pada waktu ber-Sembah, boleh dengan pakaian adat atau kebiasaan sehari-hari, asal harus bersih, rapi dan sopan.
5. Waktu Sembahyang, sore sebelum tidur, dan pagi hari setelah bangun tidur dan waktu-waktu yang lain dimana dianggap perlu untuk mengadakan sembahyang.
Keterangan diatas merupakan sembahyang raga, adapun sembahyang cipta, sembahyang suksma dan sembahyang rasa diadakan pada saat atau waktu akan tidur, siang ataupun malam hari dan waktu-waktu lain yang diperlukan. Hendaknya tempat untuk sembahyang ini sebaiknya dengan tempat yang khusus untuk bersemedi, namun bisa juga dilakukan dimana tempat asalkan bersih dan tenang.
6. Arah sembahyang dapat menghadap kesegala arah penjuru (bebas serasi). Hanya untuk sembahyang Raga yang bersama-sama orang banyak menghadap dalam satu arah dibelakang pimpinan sembahyang.
Khusus untuk sembahyang gubah, ruwat atau banjut, pimpinan sembahyang mengenakan pakaian jubah warna putih dengan kudung warna putih pula, serta dengan 3 lilin yang dinyalakan di depan pimpinan sembahyang tersebut.
7. Sikap sembahyang dengan duduk bersila untuk laki-laki dan bersimpuh untuk perempuan dimana dilaksanakan pada lantai beralas. dengan duduk dikursi dan bisa dengan bediri menurut situasi dan kondisi tempat.
Pada waktu melaksanakan sembahyang, sikap kepala atau muka menunduk, sambil memejamkan mata, begitu pula dengan keadaan badan dan seluruh anggota tubuh dalam keadaan kendor dengan telapak tangan ditumpuk. Bagi kaum pria, telapak tangan kiri diatas telapak tangan kanan, sedang bagi kaum perempuan, telapak tangan kanan diatas telapak tangan kira.
8. Sikap untuk sembahyang cipta, suksma dan rasa “tidur terlentang”; kedua kaki membujur lurus, kedua tangan diatas perut (dibawah pusar), telapak tangan menumpang satu dengan yang lain.
Adapun tempat dapat dilantai beralas atau diatas balai-balai / tempat tidur, asal saja tempat tersebut harus bersih.

Teks Sujud (Sembahyangan) Kepercayaan terhadap Tuhan YME Ngesthi Kasampurnan..

Duh Gusti Ingkang Maha Tunggal, Kawula nyuwun rineksa saking panggodaning nyawa satru kawula.

1. Kawula nuwun Gusti Ingkang Maha Tunggal, kawula nekseni lan ngakeni saha pitados lan mboten ngukiri, bilih amung paduka Gusti Ingkang Maha Tunggal ingkang ngawontenaken, murwani lan mungkasi punapa dene nguwaosi kawontenan ingkang gumelar ing jagad wadag tuwin jagad alus sedaya punika.
2. Inggih amung Paduka Gusti ingkang Maha Tunggal ingkang paring wahyu, ing Rama Resi Pransoeh sastrosuwignyo, saha jumeneng bibiting gesangipun para mahluk lan sadaya lir, ingkang kasat tingal lan boten kasat tingal, ingkang karaos lan boten karaos, ing indriya lahir tuwin indriyaning batosipun para manungsa.
3. Gusti ingkang Maha Tunggal, Kawula nekseni lan ngakeni, Bilih sadaya sifat wadag punika, saestu sami boten badhe langgeng wontenipun sarta badhe risak lebur luluh wangsul dateng jagad wadag punika donya punika, kanyata kados kawekasanipun barang barang sami risak tuwin tiyang-tiyang sami dene pejah.
4. Gusti ingkang Maha Tunggal, kawula nekseni lan ngakeni, bilih sadaya badan alus ingkang sampun pisah kalian badan wadag punika, taksih maujud gesang alus ingkang mobah molah nampi purba wisesanipun Paduka Gusti wonten ing alam alus.
5. Gusti ingkang Maha Tunggal, kawula nekseni lan ngakeni, bilih kawontenanipun gesang alus wonten ing alam alus punika nyataning pangadilanipun Paduka Gusti piyambak, miturut woh makartinipun gesang wadag naliko wonten ing jagad wadag. Contonipun kados kawontenanipun gesang alus kawula nalika nyumerepi purwa madya wusananipun para manungsa ingkang gesangipun sami mboten saget utawi sami saget pisah lan nilaraken hawa napsunipun.
6. Gusti ingkang Mahah Tunggal, kawula tansah ngrumaosi bilih makarti kawula ing sadinten-dinten punika amung sadermi nindakaken purbaning kaosikan leres sarta lepat, ingkang tansah rebat biada, satemah asring adamel samaring panampi kawula, mahanani leres lepating makarti kawula.
7. Duh Gusti ingkang Maha Tunggal, kawula nyuwun sih pepadhang Paduka ingkang saget narbuka pangertosan kawula, nyumerapi bedaning leres sarta lepat supados adamel patitising makarti kawula.
8. Duh Gusti ingkang Maha Tunggal, kawula nyuwun sinucekaken suksma kawula supados tinampi ngadhep Sang Guru Sejati utusan paduka, punapa dena tansah pinaringan enget saha ngestokaken sadaya dhawuh Paduka.
9. Duh Gusti ingkang Maha Tunggal, gesang kawula asal saking Paduka Gusti ingkang Maha Tunggal pramila wangsuling gesang kawula nyuwun sampurna manunggal, lan Paduka Gusti purwaning dumados kawula, saking kepareng Paduka.

Duh Gusti ingkang Maha Tunggal, Kawula nyuwun…………………….

Gusti ingkang Maha Tunggal sesembahan kawula. (10x)
Rama Resi Pranseoh Sastrosuwignyo panutan kawula. (1x)

Totok Budiantoro

Koresponden MM.com.